×

پندی پیشینیان حافظ مهابادی با صدای استاد عمر رسولی 90 دقیقه

پندی پیشینیان حافظ مهابادی با صدای استاد عمر رسولی 90 دقیقه،په ندی پی شینیان،عومر رسولی

پندی پیشینیان حافظ مهابادی با صدای استاد عمر رسولی 90 دقیقه با لینک مستقیم

ژانر (سبک) : ، 

نام اثر : پندی پیشینیان حافظ مهابادی با صدای استاد عمر رسولی 90 دقیقه

تعداد آلبوم ها : 1 آلبوم

حجم کل آرشیو : 80 مگابایت

سال انتشار :

خواننده :

پندی پیشینیان حافظ مهابادی با صدای استاد عمر رسولی 90 دقیقه : کاربران گرامی در این پست میتوانید شعر بسیار زیبای پندی پیشینیان را که از مجموعه اشعار  ملاغفوور دباغی مشهور به حافظ مهابادی است با صدای استاد گرامی عمر رسولی به مدت 90 دقیقه دانلود بفرمایید.

 

ملا غفور دباغی مشهور به حافظ مهابادی فرزند درویش عبدالله بوده در شهرستان سقز دیده به جهان گشود. پدرش درویش عبدالله دباغ بود که بنا به ضرورت شغلی به شهرستان بانه نقل مکان کرد. هنوز بیش از سه سال از سن غفور نمی‌گذشت که در آن شهر به بیماری آبله مبتلا شد و بر اثر این بیماری چشمانش را از دست داد. چون به هفت سالگی رسید پدرش وی را به نزد میرزا محمد کریم نامی برد تا قرآن را حفظ کند .

به این ترتیب تا ۱۳۲۰ و سن چهارده سالگی نیمی‌از قرآن را حفظ کرد. این ایام که مصادف بود کشیده شدن آتش جنگ جهانی دوم به ایران، حکومت مرکزی دچار ضعف شد و در بانه محمد رشید خان سر بر شورش برداشت و منطقه را نا آرامی فرا گرفت. درویش عبدالله به شهرستان مهاباد نقل مکان نمود و غفور را نزد ملا احمد حاجی بایزید فرستاد تا قرآن را به طور کامل حفظ کند. او نیز در مدت ۸ سال کل قرآن را حفظ نمود و کار نیمه تمام خود را به پایان رساند.

همچنین در نزد قاضی محمد خضری نزریوه‌ای هم درسهایی از شرع اسلام یادگرفت. بعد از کودتای عبدالکریم قاسم در تابستان ۱۳۳۷ شمسی در عراق در قالبهای جدی و طنز شعرهایی برای قشرهای مستمند جامعه خواند. در سال ۱۳۵۰ دنبال یادگرفتن خط بریل رفت. پس از فراگیری خط بریل و بعد از مشقتهای زیادی که در راه جمع‌آوری ضرب‌المثلها و ظنزهای زبان کُردی متحمل شده بود، ساواک همه را ضبط نمود و هیچگاه آنها را پس نداد. سرانجام در سال ۱۳۶۹/۰۵/۲۱ شمسی روز یکشنبه برابر با ۱۲ اوت ۱۹۹۰ میلادی و ۲۰ محرم ۱۴۱۱ قمری بدورد حیات گفت و در جوار استاد هیمن به خاک سپرده شد.(منبع : ویکی پدیا)

سایر اطلاعات موزیک :

  • نوع ساز : شمشال
  • تهیه کننده : اختصاصی Best-kurdish
  • طراح کاور : Best-Kurdish
  • زمان موزیک : 1 ساعت و 30 دقیقه
3.1/5 - (16 امتیاز)
31 دسامبر 21 2 دیدگاه تک آهنگ
Subscribe
Notify of
guest
مشخصات شما
آدرس ایمیل
2 دیدگاهها
Oldest
Newest بیشترین آرا
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
اسماعیل میران
اسماعیل میران
ژانویه 12, 2023 11:33 ق.ظ

ماندو نه نه بن هی وادارم هه رسر که تو بخته ور بن ئه و ریگه ادبییه هر بر دوام ببی